MeH CLicK!!!!! PaSTi ADa YaNG BerGUnA....

Monday, December 23, 2013

MASAK

Hamboiiii sedapnyer kata Mokcik tak mithali yer.....mentang2 sejak2 ni asik publish gambar makan kat luar, sedap2 korang belasah kata Mokcik tak masak eh. Belum lagi publish gambar yang makan kat mamak, kat Zaiton yang depan rumah tu, kat Mc D lagi heheehhe. Tengoklah keadaan, kalau dah seharian duk menguruskan hal2 kat luar, perut anak2 dah berkeroncong, takkanlah saya nak tahan gak masak kat rumah semata2 nak tunjuk kengkonon saya nilah Maharaja Rajin, Maharaja Hebat kan kan. 

Biasanya hari kerja, bila saya balik macam biasa, saya akan masak untuk makan malam. Kalau nak keluar balik dah macam malas jerk sebab banyak kerja menanti untuk dibereskan. Jadi saya masak jerk cincai2 asal en. Suami boleh kenyang, anak2 nak makan. Kalau terlewat balik, barulah saya beli kat luar sebab takut anak kelaparan.

Kebiasaannya hari Sabtu saya akan masaklah beriya skit sebab en. Suami kerja setengah hari. Tapi biasanya dah nak petang baru nampak batang hidung lepas tu mengadu lapar tahap gaban.

Ni hidangan Sabtu lepas. Ada ayam sikit kat dalam freezer saya goreng. Ada 2 drumstik saya asingkan untuk Mia dan Wafiy, yang lain2 saya masak sambal.
 
Minggu lepas, ada PPK bagi labu. Saya tak pernah sebelum ni masak labu. Makan selalu hehe. Tapi masak Melayu punya hal apa susah. Agak2 jerk. Kat depan taman ada banyak kedai runcit. Pilih jerk bahan2 tambahan yang biasa tengok. Semua kasi campak dalam. Siap! Tapi lupa masuk ikan bilis akakakaka. 

Kat atas ni contohlah yang Mokcik ni masak jugak kat rumah kan. Tunjuk kang masakan hebat2 yang lain mau korang sedu sedan nengok. Pernah tanya Arfan sebelum ni apa masakan yang paling saya terror masak. Tau apa dia jawab hehe. NASI GORENG. Akakakakaka sentap Mokcik dengar. Budak2 bukannya nak makan beriya2 pon ok! Asal kita masak, asal tu tak susah dia nak telan, ok jerk.

Malam tadi, paksa jejaka2 kat rumah tu pi kedai gunting rambut. Dah tak berselera saya tengok muka masing2 dah. Ingatkan nak singgah pasar malam masa otw balik. Tapi en. Suami terus jerk balik sebab nak makan telur bistik. Masa tu dah nak pukul 9 pon, malas arr saya nak masak. Sambil muncung saya kata kalau nak makan sangat masak sendiri. Sampai jer rumah, saya terus sembahyang Isyak. Dengar pokcik tu pangpung2 kat dapur. Amboi!!! Sejak2 tengok Masterchef ni, macam yoyo jerk cincang2 sayur kat dapur. Bila saya dah siap, jengahlah kat dapur. Nampak Pokcik tu tengah goreng telur mata. 
"Eh! Kata nak buat telur bistik? Kenapa goreng telur mata?" 
"Eh! Salah eh? Alamak nak wat cam mana ni?" 
Akakakaka memang poyo kan kan. Last2 Mokcik jugak yang masaknyer. Untunglah dia dah siapkan bahan2 yang nak buat kuah bistik. 5 minit jerk....

tadaaaaaa.........telur bistik main belasah jerk hehe. Dah boleh hidang dan santap sambil tengok Masterchef All Star kat tv huhu. 

Lihatlah dunia!!! Saper kata Mokcik tak mithali................


No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...