MeH CLicK!!!!! PaSTi ADa YaNG BerGUnA....

Sunday, December 1, 2013

Arfan bersunat

Waduh waduh waduh lama tak update ni hehe. Mokcik cuti balik kampung Melaka. Sebab nak melayan Arfan bersunat sabtu lepas. Tapi gambar budak bersunat enggak ader haha. Tapi nak citer jugak lawak budak nak sangat bersunat tu. Ini program budak bersunat yang rancang dan segala pantang larang semua dia dah google dan ajar Mokcik akakakaka. 
 
Maklumlah ini pengalaman pertama jaga budak bersunat. Saya memang tak tau pon apa yang dia patut makan dan tak boleh makan. Nasiblah Arfan sendiri yang request nak bersunat dekat kampung. Jadi puan Mak yang banyak membantu.
 
Kitaorang dah booking awal 2 hari kat klinik Mawar dan Pembedahan Melaka. Dekat jugaklah dengan kampung saya. Mintak abang bookingkan RM10 dan kena ada jam 6.30 pagi. Ngam2 jam 6.30 pagi hari Sabtu 2 minggu lepas kitaorang dah ada kat klinik tu. Wafiy pon ikut sekali. Bukan nak join sunat sekali, tapi sajer nak gelakkan abang dia. Bila kitaorang menyakat suh sunat dia cakap nak sunat 20 tahun lagi sebab dia taknak kawin. Mana dia belajar pon tak taulah ini budak huhu.  Itu pun dah ada sorang budak dah tunggu. Jadi budak tu masuk dulu.
 
Masa tiba turn budak pertama tu, baru start orang ramai datang. Masa masuk tu, Nampak relaks jerk. Rasanya cam umur 7 tahun kot. Sebab nampak kecil lagi. Sekejab lepas tu dengar dia meraung2. Saya buat muka cam tak reti jerk sebab takut Arfan cuak. Boleh plak parents sorang budak ni menyakat Arfan. "Lepas ni turn awak eh? Dah ready belum? Kalau liat sangat nanti doctor pakai kapak kang." Arfan senyum2 jerk sambil main2 jari. Saya tau dia cuak gak tu. Tapi saya buat2 cool. Sebenarnya saya pon cuak gak haha.
 
Dalam 10 minit budak pertama keluar senyum2 sambil kengkang2 hehe. Nampak Arfan steady skit bila tiba giliran dia. Parents tak dibenarkan masuk yer. Kalau budak tak boleh berenggang dengan parents payah jugak rasanya ni.
 
2 minit kemudian dengar suara Arfan menjerit sekali. Tapi lepas tu senyap jerk. Oklah tu kot. Culture Shock kejab kata en. Suami akakakaka. Hampir 10 minit gak dia kat dalam. Lepas tu kuar kengkang2 gak sambil senyum2 etetetetete. Bayar RM90 lagi then terus kitaorang balik.
 
Saya ngan en. Suami hantar Arfan kat rumah then kitaorang pi pasar cari ikan gelama. Kata puan Mak, orang bersunat leh makan ikan tu. Masa tengah mencari, puan Mak telefon kata Arfan dah terjerit2 sebab sakit. Ubat bius dah hilanglah tu kata en. Suami. Budak tu memang kalau sakit kompom terjerit2. Masa demam pon sama. Cepat2 kitaorang balik sebab ubat tahan sakit tu dah terbawa sama.
 
Bila dah kasi ubat, barulah dia senyap. Tapi yang kelakar dia ada sebut ' Kenapalah kita cari penyakit nak bersunat ni ????' Mokcik tahankan gelak jer. Mana taknya, malam tadi saya masak asam pedas ikan pari kegemaran dia. Dia siap tambah 3 kali sebab dah tau esok dah kena pantang. Siang semalamnya pulak siap main futsal berpeluh2 dengan sepupu2 dia. Hari ni terpaksa melepek jerk. Pantang sakit skit mintak ubat akakakaka.
 
Hari kedua nampak dia dah relaks sikit dari semalam. Jalan pon semacam jerk laju sampai puan Mak asik ingatkan jerk jangan aktif sangat. Hari ketiga dia dah mintak sarung seluar sebab malas nak pegang kain. Bila saya benarkan, kejab jerk dia dah hilang pi rumah sepupu kat depan rumah. Mulalah episode omak dia terjerit2. Dia cakap nak berbual2 jerk. Tapi kejab tu nampak dia dah terlari2. Adoiiiiii payah betul nak handle budak ni hah.
 
Malam tu, lepas mandi dan basahkan balutan tu dia sendiri yang bukak. Saya tolong titikkan minyak gamat supaya balutan tu lebih mudah nak tarik. Bila rasa ngilu, dia berhenti kejab huhu sampailah habis.
 
Bab2 makan Arfan memang jaga pantang. Saya tak tau pun yang dia tak boleh makan pedas. Masa saya tengah makan, dia datang dan cakap terliur tengok saya makan. Lepas tu saya nak suapkan dia nasi dengan asam pedas. Cepat2 dia menolak kata tak boleh makan. Saya kata eh apsal pulak tak boleh? Nasiblah puan Mak ada, lepas tu cakap tak bolehlah nanti rasa sakit. Masa makan ubat saya suh habiskan air secawan. Dia pulak ingatkan saya tak boleh minum banyak2 nanti bengkak ekekekeke.
 
Jadi itu jerklah kisah orang bujang saya. Sekarang ni dia masih tinggal dekat kampung dan peningkan paler puan Mak pulak sebab bukan tau dok diam2 tu. Lepas tu tiap2 hari dok tepon saya tanya benda remeh temeh jerk. Tapi layankan jerklah. Saya tau dia rindu sebab inilah first time dia jauh dari kami. Tapi dia dah pandai bosan bila duduk di taska. Jadi ini jerklah pilihan yang ada. Mintak2 janganlah dia nakal sangat sampai menyusahkan orang kan kan.
 
 
Ni gambar budak rambut dah senget ikut pi Tesco sementara nak tunggu bas en. Suami nak balik JB. Saya balik sendiri Rabu lepas sebab en. Suami tak dapat nak cuti.

Sambil tunggu Mia habiskan masa dengan kereta goyang tu, ambil gambar dengan puan Mak. Nampak nau puan Mak lebih jelita. Uwaaaaaaaa apa nak jadi dengan Mokcik ni!!!!

Letak jugak gambar bubur kacang durian yang puan Mak buat untuk anak2 tercayang. Durian tu pakcik Adik belanja yum yum.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...