MeH CLicK!!!!! PaSTi ADa YaNG BerGUnA....

Monday, July 15, 2013

Muhammad Adib Wafiy

Tahun lepas memang saya malas nak kejut budak ni setiap kali bangun sahur. Sebab hari pertama kejut pon dah mengaruk, pujuk pon tak jalan, bila marah lagi kuat berang dia. Makanya tahun lepas memanglah dia langsung tak puasa. Lagipun kalau dikira bulan, tahun lepas dia baru jerk 5 tahun. Tak acilah kalau nak paksa budak sekecil tu. Dahlah dia makan memilih, badan pun kecik jer alahaaiiii.

Sebenarnya tahun ni pun taknaklah paksa2 dia. Walaupun dah darjah 1, dia kan masih 6 tahun. Perangai hangin satu badan pon masih ada walaupun dalam keadaan tertentu dah boleh ajak runding hehe. Sahur hari pertama hari tu, kejut baik2. Seronok pulak tu nak bangun. Tapi sebelum tu dah warning kalau nak dia puasa mama kena masak sedap2 waktu sahur .Wakakakaka sahur orang makan apa yang ada jerklah anak ooiiiiii.

Apa yang saya agak jadi kenyataan. Pukul 10 pagi dia dah mengadu haus. Lagi2 si Mia dah goda dengan minum susu. Saya suh tunggu pukul 2. Mulalah dia tunjuk perangai tapi masih boleh bertolak ansur. Akhirnya tepat jam 2, dia bukak posa huhu.

Sahur seterusnya saya cam malas nak kejut lagi, tapi en. Suami kejutkan jugak. Makan pon bersuap sambil mata tertutup. Masa nak pergi sekolah saya bekalkan air. Kesian pulak kalau dia haus nanti. Tapi masa balik sekolah dia marah saya sebab bekalkan air. Sebab kawan2 ejek dia tak puasa. Saya cek air yang saya bekal. Betullah tak luak. Tapi saya masih cam tak yakin dia boleh tahan puasa sebab dia ni kengkadang pandai putar alam jugak. Esoknya saya tak bekalkan air lagi. Dan dia kata dia still puasa. Lepas tu kata dia boleh raya 29 hari jer sebab 1 hari dah tak puasa hehehe.

Lepas 2 hari sekolah, cuti Sabtu dan Ahad. Saya tak rasa dia boleh teruskan puasa. Kalau kat sekolah mungkin dia boleh sebab ada kengkawan dan cikgu yang bagi semangat kan. Kat rumah banyak godaan lagi2 si Mia huhu. Saya skodeng jerk gerak langkah dia. Mana tau curi2 minum ker, makan ker kan. Tapi macam tak. Yang paling saya kagum dia langsung tak sebut lapar ker, haus ker. Bila petang, dah boring dia tidur. Wafiy kalau tidur siang, kalau tak dikejutkan mau 3 jam pon dia leh lena. Saya cam jadi kagum dengan mamat sorang ni. Selama ni banyak bender yang saya tak yakin dia boleh buat. Sebab dia tak boleh dipaksa. Nanti dia naik angin.

Hari Ahad, masa kat rumah MIL pon dia selamber jerk. Main cam biasa waktu pagi, bila petang dia tidur. Bila bangun, saya suh en. Suami bawak pi bazar Ramadan suh cari makanan yang dia suka. Saya memanglah rasa amat2 berbesar hati dengan perubahan dia. Bukan sebab dia puasa, anak orang lain pon ada yang dari kecil dah puasa kan. Tapi sebab dia boleh menahan sabar. Puasa mengajar dia lebih bertolak ansur. Asyik ingat nak sembahyang jerk walaupun niat masih tunggang langgang. Yang paling surprise........dia mengaji sendiri walaupun takder saper yang suruh. Semoga Allah memberi sinar bahagia pada Ramadan kali ini.

Muka budak tengah tunggu waktu berbuka huhu

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...